Тема. ТАРАС ШЕВЧЕНКО «ІВАН ПІДКОВА».
Мета: ознайомити учнів зі змістом та художніми особливостями поеми Т. Шевченка «Іван Підкова»; розкрити ї їісторичну основу, риси і поведінку козацьких ватажків, їх стосунки з підлеглими; розширити знання дітей про Шевченка - художника,розвивати уміння робити ідейно-художній аналіз твору;розвивати пам'ять, мовлення, логічне мислення учнів; уміння коментувати прочитане й висловлювати своє ставлення до нього, працювати з довідковою літературою; виховувати патріотизм, повагу до історичного минулого нашого народу.
Тип уроку: урок засвоєнняновихзнань.
Х і д у р о к у
Епіграф
Було колись добре жити
На тійУкраїні...
А згадаймо! Може, серце
Хоч трохи спочине.
Т.Шевченко
І. Організаціякласу. Привітання учнів. Мотиваційний етап.
Побажання плідної праці на уроці.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Виконання учнями напам'ять поезії «Думка» та зачитування міні- творів «Т.Шевченко у моє мужитті».
ІІІ. Мотиваціянавчання. Повідомлення теми і мети уроку.
Я переконана, що багатогранний талант Т.Г. Шевченка, його постать залишили у ваших серцях слід. Шевченко дійсно писав з думкою про народ, про його долю. Незважаючи на усі негаразди життя, Тарас Григорович став «поетом усього людства». Сьогодні ми продовжимо подорож у творчість цієї геніальної постаті.
Відкрийте робочізошити з української літератури, запишіть сьогоднішню дату і тему уроку.
1.Робота з епіграфом. Прочитайте слова винесені в епіграф уроку .Про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці?
2.Виконання учнями акродиктанту.
Давши правильну відповідь на запитання і підкресливши вказані букви, ви отримаєте назву поеми Т.Шевченка.
1.Соціальний стан Шевченка у дитячі роки.
Кріпак (третя буква)
2. Скількитворівувійшло до І видання «Кобзаря»?
Вісім (перша буква)
3.Захоплення поета в дитинстві.
Малювання (друга буква)
4. Назвіть художника, який першим помітив у Шевченкас правжній талант живописця і став йому допомагати.
Сошенко (п’ята буква)
5. Річка, біля яко їпохований поет.
Дніпро (четверта буква)
6. Місце народження Кобзаря.
Моринці (остання буква)
У скільки років малий Тарас залишився сиротою?
7.Одинадцять (друга буква)
8.Перша збірка Т. Шевченка, видана в 1840 р.
«Кобзар» (перша буква)
9. Російський письменник, портрет якого намалював К.П. Брюллов, щоб розіграти його в лотерею і викупити Т.Г. Шевченка з кріпацтва.
В.А. Жуковський (четверта буква)
10. Який видатний російський поет народився в один рік з Шевченком ?
М.Ю.Лермонтов (остання буква)
11.Заклад ,у якому навчався Тарас Григорович, отримавши волю.
Академія мистецтв (перша буква)
«ІванПідкова»
З дитячих років Т. Г. Шевченко захоплювався історією України. З великою цікавістю слухав він розповід істарих людей, в пам'яті яких збереглися найважливіші її події.
Особливу його увагу привертала героїчна визвольна боротьба народу України, зокрема тема боротьби українського народу проти турецько-татарських загарбників. Український народ не корився загарбникам.
Першим бастіоном, який приймав на себе найміцніші удари хижих орд, булаЗапорозькаСіч. Відважнікозаки- запорожцімужньозахищали рідний край, відганяли орду на південь, а то й не раз на своїх невеликих човнах сміливо вирушали до ворога « в гості». Вони перепливали Чорне море і, тяжко заплативши ворогові за наругу над трудовим людом, визволяли побратимів з неволі.
Про одного славного лицаря й піде у творі «ІванПідкова». Написаний у 1839 р. у Санкт-Петербурзі. Даний твір був уміщений у першому виданні «Кобзаря» (1840р.).
- Але перед тим к познайомитись з текстом повісті ми послухаємо повідомлення, які нам підготували дівчата
-
Додаток 1.
За всіх часів на Запорізькій Січі з'являлися лицарі, що походили з чужинських земель, належали до іншихнародів і вір. Саме до таких лицарів належав ІванПідкова.
Іван Підкова – це козацький отаман і господар Молдавії. За підписом під єдиним збереженим у польському альбомі початку XVII ст. портретом Підкови, він "був таким сильним, що не лише ламав підкови, а й таляри, а коли увіткнув таляр у дерев'яну стіну, то його треба було вирубувати. Узявши за заднє колесо, він зупинив повіз, запряжений шестериком коней. Дишель ламав об коліно. Узявши зубами бочівку меду, перекинув її через голову. Узявши в руки волячий ріг, пробив ним ворота".
На Запоріжжі Іван Підкова з'явився у 1556 році, привівши зі собою цілий козацький полк. Брав участь у морських походах під проводом СамійлаКішки. Пізніше водив козацькі флотилії самостійно і спалював передмістя татарських приморськихпоселень, визволяв з полону побратимів-січовиків.. Очолювані ним козацькі загони завдали поразок татарам під Очаковом, Кафою, Ґьозловом. Поголос про нього як про одного з найтямущих командирів досяг Молдови, і частина боярів та простого люду покладала на нього надію, як на рятівника від турецької неволі.
У 1577 році разом з отаманом Яковом Шахом Підкова на пропозицію молдавських бояр, невдоволених правлінням поставленого турками господаря Петра Кульгавого, пішов у Молдавію, розбив військо господаря в кількох битвах і 29 грудня здобув Ясси. Підкову було проголошено господарем, але згодом турецько-волоська армія змусила козаків покинути Молдавію. У Немирові Підкову по-зрадницьки схопили та стратили козацького ватажка у Львові за присутності великої кількості народу і турецьких послів 16 червня 1578 року на Ринковій площі.
Перед стратою за переказами в останньому слові гетьман сказав:«Мене привели на смерть, хоч в своєму житті я не звершив нічого такого, за що заслужив би подібний кінець. Я знаю одне: я завжди боровся мужньо як чесний лицар протии ворогів християнства і завжди діяв для добра і користі своєї Батьківщини, і було у мене єдине бажання – бути їй опорою і захистом... »
Був похований в місцевій Успенській церкві. Черкаські козаки викрали, перевезли останки до Канева, де поховали в одному з православних монастирів підЧернечою горою .
4. Словникова робота.
Але перед тим зверніть увагу на слова, значення яких, можливо, вам буде невідомим. Ці слова є у підручнику. Давайте прочитаємо, що вони означають?
Китайка – різновид тканини.
Лиман – озеро на півдні України.
Байдак – великий човен; козацька назва – чайка.
Рибалка – тут: птах, який живиться рибою.
Синоп – турецьке місто на південному березі Чорного моря.
5.Слухання тексту в аудіо запису
- Які враження від прочитаного?
-Які образи вам навіяло це слухання?
6. Самост. читання тексту
7. Робота з текстом
- Із скількох частин складається вірш?
Твір поділяється на дві частини:
1) сучасність (дід, дивлячись на могили, згадує, як козаки мужньо виборювали волю, щасливе життя для України; козаки не втрачали почуття гумору, впевненості в собі навіть під час небезпеки);
2) минувшина (бурхливе море, яке начебто відчуває небезпеку, що наближається, — битва козаків з турками. І. Підкова обмірковує, де будуть відбуватися військові події, і відчувається задоволення отамана від того, що запорожці готові до рішучої боротьби, за це він їм дуже вдячний).
Тема: зображення спогадів діда про героїчну минувшину рідного краю, коли козаки на чолі з отаманом Іваном Підковою боролися з турецькими загарбниками.
Основна думка: наш народ завжди буде пам’ятати і шанувати своїх оборонців, їх подвиги; тих, хто визволяв їх від рабства і поневолення.
8. Самостійна робота в групах
Метафори: «ревіли гармати», «тіло лягло», «могили чорніють…говорять», «лихо танцьовало», «лиман човни вкрили», «хвилі запінились», море грає», «серце мліє», човни стали».
Епітети: «біле тіло», «козацьк етіло», «синє море».
Порівняння: «могили…, як гори», «хвилі, як ті гори».
Звертання: «А ну же, хлоп’ята», «Грай же, море», «Добре, батьку, отамане».
Яку роль відіграють художні засоби?
Учитель: Наступним кроком буде характеристика образу головного героя поеми – Івана Підкови. Знайдіть, будь ласка, у творі рядки, які містять опис героя?
Україна не забула цю сильну та мужню людину і вшановує його пам'ять до цих часів.
Презентація вшанування пам’яті І.Підкови.
8. Підсумок уроку.
Виконайте завдання дайте правильні відповіді.
Обміняйтеся аркушами я зачитаю вірні відповіді, а ви перевірте роботу товариша, оцініть та задайте мені.
9.підведення підсумків уроку.
10.Домашнє завдання
С.60-62 завд. 1,2
Додаток.
«Іван Підкова»
1. Про що згадує автор на початку твору?
А щасливе життя українського селянства
Б сміливість і мужність запорожців
В нещасне власне дитинство
2. Могили, де поховані оборонці рідної землі
А поросли травою і всіма забуті
Б уквітчані червоними маками
В зберігають славну минувшину
3. Свідок слави дідів говорить з вітром
А про волю
Б необхідність гарної погоди для обжинок
В щастя людини і сенс життя
4. Яка річка згадується в поемі?
А Дунай Б Дніпро В Ока
5. Коли дід побачив могили, його огорнули думки
А про призначення людини в суспільстві
Б героїчну минувшину рідного краю
В швидкоплинність життя
6. Перебуваючи на байдаках, козаки співали
А «Віють вітри, віють буйні»
Б «Як були ми козаками…»
В « Грай же, море!»
7. У яких скрутних умовах перебували козаки?
А відсутність води і харчів
Б складні погодні умови на морі
В обмаль необхідної зброї
8. Над якою роботою розмірковує отаман?
А бій з ворогом Б негайний ремонт човнів В приготування зброї до бою
9. Портове місто, що згадується у творі, знаходиться
А у Німеччині Б Польщі В Туреччині
10. Козаки отамана називають
А героєм Б силачем В батьком
11. За що отаман подякував козакам?
А за вміння дотримуватися дисципліни
Б готовність мужньо вступити в бій з ворогом
В сміливість під час перебування у бурхливому морі
12. Поема як літературний жанр – це твір
А великий віршований твір, у якому змальовується характер, визначні події в житті людей
Б написаний у формі звертання однієї людини до інших
В в основі сюжету якого лежить гострий неприхований життєвий конфлікт, який здебільшого закінчується смертю героя
|