ТЕМА: О МОВО! ХТО БЕЗ ТЕБЕ Я?
МЕТА: Показати учням красу української мови, її багатство і велич; розкрити значення
рідної мови в житті кожного громадянина України; пробуджувати бажання
глибше вивчати українську мову; виховувати любов до рідної землі, народу і
його мови.
ОБЛАДНАННЯ: вислови про мову, оголошення, матеріал для експрес - пошуку,
чорний ящик, аркуші
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Підготовча робота
(Вранці всіх, хто входить до школи, зустрічають дівчата у національних костюмах. Вони вітають школярів, викладачів зі святом, бажають натхнення та творчого злету, душевної рівноваги протягом дня).
На дошці оголошення сьогодні лише одне: День рідної мови
- Спілкуймося українською!
- Переклади!
У вигляді мови природою дано людині великий скарб. Не тільки користуватися ним, рідним словом, але і натхненно ростити і оберігати його коріння й леліяти його цвіт — ось тоді воно і буде запашним та співучим, сповненим музики і чару, життєвої правдивості й поетичності.
О. Гончар
Якщо ви виконаєте правильний переклад цього вислову російською мовою до великої перерви, — отримаєте приз!
3. «Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля» — огляд виставки словників. (Бібліотека школи)
4. «Найкращий знавець рідного слова» - експрес - пошук
(Протягом дня)
5. «Український гравіккон».
(Актова зала)
Матеріал до експрес-пошуку «Найкращий знавець рідного слова»
Експрес - пошук триває протягом дня аж до початку «Українського гравіккону».
Найкращим знавцем рідного слова оголошується той, хто відповідає правильно на
25 запитань).
1.Скільки букв в українському алфавіті? (33)
2. Скільки голосних в українській мові? (6)
3. Який знак в українській мові не є розділовим? {Дефіс, апостроф)
4. Назвіть останній відмінок української мови.(Клична форма)
5. Поставте займенник «себе» в Н.в. ( немає Н.в.))
- В якому реченні одна його частина залежить від іншої? (У складнопідрядному)
- Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук)
- Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
- Марко Вовчок — це псевдонім письменника чи письменниці?
(Письменниці М. Вілінської)
10. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
- Рід іменника «сирота». (Спільний)
- Узагальнена, образна, головна думка твору. (Ідея)
- Слово, що вживається лише в певній місцевості. (Діалектизм)
- Як називається вірш, що не має рими? (Білий)
- Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)
- Змалювання в літературі картин природи або будь-якого незамкненого простору.
(Пейзаж)
17. Віршований твір, який призначений для співу. (Пісня)
18. Слово, яке щойно з'явилося в мові. (Неологізм)
19. Головні члени речення. (Підмет і присудок)
20. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)
- Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)
- Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
23.Дослівно наведений уривок з якогось тексту.(Цитата)
24. Від якого слова походить слово «тринькати»? (Від німецького Ігіпкеп — пити)
25. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
26. Скільки відмін має іменник? (4)
27. Суть Ємського указу. (Заборона розмовляти українською, писати і друкувати твори
цією мовою)
28. Від якого слова походить слово «вишня»? (Висіти)
29. Назвіть твір українського письменника, в назві якого звучало б ім.’я головного героя.
(/. Нечуй-Левицький «Микола Джеря», Т. Шевченко 'Катерина», А. Костенко «Маруся Чурай», І. Франко «Мойсей»)
30. Назвіть знак, що означає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного.
(Апостроф)
31. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)
32. Назвіть новелу М. Коцюбинського, в якій є дійові особи: Моя утома, Людське горе, Сонце... («Іпієгтєгго »)
33.Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)
34.Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуйі)
35.Перекладіть українською «Раїа тогдапа». (Марево)
36.Поставте іменник «мати» у З.в. (Матір)
37.Назвіть слова з префіксом прі-. (Прізвисько, прірва, прізвище)
38.Можебилиця — російською мовою... (Сказ)
39.Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
40.Частина слова без закінчення. (Основа слова)
41.Закінчити: «Слово до слова — зложиться...».(Мова)
(На «Український гравіккон» запрошуються всі учні 7 -х класів та викладачі до актової зали).
ІІ. Конкурс _ гра «Український гравіккон»
(Звучить магнітофонний запис пісні «Рідна мова», муз. П. Аворського, сл. Г. Вієру).
1-й ведучий. Добрий день, дорогі друзі.
2-й ведучий. Ми раді вітати вас на українському гравікконі, що присвячений Дню рідної
мови.
1-й ведучий. А що таке гравіккон?
2-й ведучий. Це гра, вікторина, конкурс!
2-й ведучий. Однією із найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова,
мова України, українського народу, наша рідна мова!
1-й ведучий. О слово рідне!
Пращура молитво,
Громи Перуна, Велеса поля,
Софія Київська — творіння Ярослава —
Слов 'яномовна, праведна земля!
2-й ведучий. 0 слово рідне!
Подарунок мами,
1 пісня ніжна, і розрада нам.
Я всім на світі з вами поділюся,
Та слова рідного нікому не віддам.
3-й ведучий. А чи любите ви шаради, ребуси, загадки? Чи не хотілося вам хоч раз із «шестіркою знавців» чи в команді веселих і винахідливих подумати над черговим непростим запитанням?
4-й ведучий. Отже, пропонуємо сформувати дві команди по п'ять осіб.
3-й ведучий. Є пропозиція обрати журі.
4-й ведучий. Команди готові? Почнемо перший конкурс — «Розминка».
(Командам необхідно дібрати синоніми до запропонованих слів. Перемагає той, хто останній називає синонім. Слова: дім, старий, говорити).
2-й ведучий. Другий конкурс — виїзний «Словникар».
1-й ведучий. Будь ласка, по одному учаснику кожної команди. Вам запропоноване одне велике слово, з його літери ви повинні за 5 хвилин скласти якомога більше інших слів. Обмеження одне — записувати лише іменники. (Слово: літературознавство)
2-й ведучий. Кожна команда отримала домашні завдання: зробити бібліографічний огляд біля книжкової виставки.
(Здійснюється огляд книжкової виставки «Мово — коштовний скарб народу»).
1-й ведучий. Ось вже і є результати конкурсу «Словникар», журі повинно ознайомитися з ними.
3-й ведучий. Переходимо до хвилюючого етапу — це конкурс капітанів.
2-й ведучий. Перед вами назви 9 творів української літератури. У вас 11 карток із прізвищами авторів, ви повинні правильно назвати автора та його твір.
1. «Бояриня».
2. «Маруся Чурай».
3. «Євшан-зілля».
4. «Екзамен».
5. «Сад Гетсиманський».
6. «Собор».
7. «Голубі олені».
8. «На колимськім морозі калина».
9. «Молитва до мови».
(А. Українка, Л. Костенко, М. Вороний, Б. Грінченко, І. Багряний, О. Гончар, О.Коломієць, В. Стус, К. Мотрич, О. Теліга).
4-й ведучий. Увага! Командам пропонується чорний ящик.
1-й ведучий. У чорному ящику предмет, що по-різному називається українською і російською мовами, хоч обидва слова походять від одного давнього кореня. З'явилося це слово в давньоіндійській мові, звучало приблизно як «шаккара» і означало «пісок». Згодом воно потрапило до Персії, потім до Австралії, звідти до Італії. Потім його було запозичено німцями. Від німців слово потрапило до поляків, а вже у поляків запозичили його ми, українці. Що ж у чорному ящику?
(На сцену виносять чорний ящик. Командам на роздуми дається І хв. Звучить метроном. Команди дають відповідь).
1-й ведучий. Увага, правильна відповідь. Українською мовою — цукор, російською — сахар. В українську мову слово потрапило через польську «цукер» з німецької, а німці, у свою чергу, запозичили його в італійців «цуккеро», до яких воно потрапило з Аравії «суккар». До російської мови йшло коротшим шляхом: від персів — до греків «сакха-ром», а потім через Візантію на Русь.
2-й ведучий. У чорному ящику лежать три «яблука». Перше «яблуко» було завезене до Росії у XVII ст. із Голландії за наказом Петра І, а в Голландію потрапило з Америки. Його називали «земляне» або «чортове яблуко». Друге «яблуко» було завезене з Південної Америки. Французи та італійці назвали його «яблуком кохання», «золотим яблуком». Перша згадка про це «яблуко» в Росії датована 1781 роком. У цей час його вирощували тільки в приватному ботанічному саду Демидова у
Москві. Третє «яблуко» — китайське, батьківщина його — Південно-Східна Азія. Воно так і називається — «китайське яблуко» Завдання: назвіть «яблука», що лежать у чорному ящику.
(На сцену виносять чорний ящик. Командам на роздуми дається 1 хв. Звучить метроном. Команди відповідають).
1-й ведучий. Увага! Правильна відповідь: перше «яблуко» — картопля. «Пом де тер» (франц. — «земляне яблуко»). Друге «яблуко» — помідор. «Пом д'од» (франц.) «помми ди оро» (італ.) — «золоте яблуко». Третє «яблуко» — апельсин (гол. Ар-ре ієн — з франц. Пом де чіне — китайське яблуко яблуко»)!
2-й ведучий. Дякуємо командам. Тепер працює журі.
1-й ведучий. І все ж таки сьогодення для вашої мови сповнене протиріч, хоча чому лише сьогодні?
2-й ведучий. Мовне питання не переставало і не перестає турбувати письменників.
1-й ведучий. Згадаємо талановиту і трагічну постать в українській культурі, зачинателя нового українського театру — Миколу Куліша, який у своїй п'єсі «Мина Мазайло» піднімає мовні проблеми.
2-й ведучий. Уривок з цієї п'єси пропонують вашій увазі члени літературного клубу.
(Інсценізація уривка із п'єси М. Куліша «Мина Мазайло»).
1-й ведучий. Мабуть, прийшов час висловити свої думки журі і підвести підсумок українського гравіккону — назвати прізвище переможця.
(Журі визначає і нагороджує переможця гравіккону; переможця експрес-пошуку «Найкращий знавець рідного слова»; студента, що виконав правильний переклад тексту).
2-й ведучий. Дякуємо. Сподіваємося, що наша зустріч допомогла вам оцінити скарби рідної мови.
1-й ведучий.
Мова рідна звучить, наша мова —
Шум гаїв, шелест ниви у ній,
Кобзи пісня тривожна, діброва
У Дніпра неспокійний прибій.
2-й ведучий.
В ній душі глибина і прозорість,
Наша пісня і дума жива.
І суворість, і ніжність, і совість —
Уся історія в ній проплива.
1-й ведучий.
України великої слово —
Скарб, народом перейдених літ.
Багатій, розбруньковуйся, мово,
Неосяжний чаруючий світ.
ІІІ. Підсумок заняття.
|