Неділя
24.09.2017
13:58
Форма входу

Категорії розділу
Розробки уроків [9]
Позакласні заходи [3]
Нормативні документи [0]
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 51
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Методичне об'єднання вчителів гуманітарних предметів
Головна » Статті » Розробки уроків

Урок світової літератури в 11 класі

Тема: Модерністське зображення трагедії  Голокосту в творі

            П.Целана «Фуга смерті»

Мета: презентувати учням особистість Целана, познайомити з його творчим доробком, розкрити особливості зображення трагедії Голокосту в поезії, розвивати дослідницькі, комунікативні, творчі навички, життєві компетенції учнів, удосконалювати в учнів уміння і навички  ідейно-художнього аналізу поетичного твору, навички зв’язного усного мовлення та критичного мислення, виховувати високі моральні якості, почуття національної свідомості, негативне ставлення до війни.

Обладнання: портрет Целана, презентація творчості, відеофільм «Голокост»,   музичний твір  «Фуга» Баха,  картина Мунка «Крик», аудіозапис вірша, схеми для асоціативних парадигм,  літературний словник .

Випереджальні завдання:

1.                Життя і творчість П.Целана –  випуск літературних теленовин.

2.                Трагедія Голокосту – повідомлення учнів про концтабори

3.                Дослідження розкриття теми Голокосту в поезії «Фуга смерті»

Тип уроку: урок позакласного читання

                            «Немає людини, що була б як острів, сама по собі.

                             Кожна людина – грудка Землі…»

Дж. Донн.- англійський поет 17 ст.

Міні- глосарій

Голокост (гр. спалений цілком) — загибель значної частини єврейського населення Європи (понад 6 млн.) підчас систематичного переслідування і знищення його нацистами та їхніми підручними в Німеччині та на оку­пованих нею територіях протягом 1933— 1945 рр.

Фуга –  поліфонічний (багатоголосий) твір, який експонує одну, або    

              кілька тем   почергово у всіх голосах.

Поліфонія - багатозвуччя, засноване на одночасному гармонійному    

              поєднанні та     розвитку рівноправних самостійних мелодійних

              ліній.

Модернізм–загальна назва нових течій к. 19 поч. 20 ст. Нереалістичного    

              спрямування, що виникли як заперечення традиційних форм

               минулого.

Верлібр – вільний вірш без рими і розмірів з довільним чергуванням             

              рядків різної довжини.

 

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя                                                                               

ІІ. Актуалізація опорних знань

     Інформаційне гроно «друга світова війна»

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.                Життєвий і творчий шлях П. Целана – випуск літературних теленовин.

2.                Розповідь про концтабори ( монтаж)

3.                Голокост в житті Целана – перегляд відеофільму

4.                Аналіз поезії «Фуга смерті»

Ø читання вірша  (під музику Баха)

Ø Запитання (на перше  враження)

Ø Аналіз поезії

 

    ІV. Закріплення матеріалу. Бесіда.

5.                Колективне обговорення. Робота над створенням таблиці - схеми « Протиріччя у поезії»

6.                Створення асоціативної парадигми – малюнка «Фуга смерті»

7.                Дискусія.

 

      V. Підсумкове слово вчителя.

VІ. Оцінювання за урок.

   VІІ. Домашнє завдання (на вибір):

-         написати твір-мініатюру «Мої враження після прочитання Фуги

 

І. Вступне слово вчителя:

       Війна… страшне слово… Хоч би скільки книжок було написано про  Другу Світову війну, мабуть ніколи не настане час, коли можна буде стверджувати, що вже досить сказано. Письменники, художники, музиканти звертаються у своїх творах до теми війни, щоб залишити в пам’яті події, які розкривають велич перемоги народу у цій страшній битві.

       На уроках світової літератури ми вивчали творчість письменників і поетів, які писали про цю війну. Давайте пригадаємо.

І. Актуалізація опорних знань

На дошці  - інформаційне гроно «Друга світова війна»

 Учні коментують наявну інформацію та доповнюють пропущене.

                           Інформаційне гроно «Друга світова війна»

 
   

- Який із творів , присвячений темі війни, запам’ятався і вразив вас найбільше? Чому?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці ми ще раз поринемо  у світ війни, але  побачимо її вже з іншого боку -  через колючий дріт концтаборів.

      Ми познайомимося з австрійським  поетом українського походження, який теж писав про війну і  творчість якого сповнена глибокого страждання.  Отже, тема нашого уроку Модерністське зображення трагедії Голокосту у творі П.Целана «Фуга смерті».

 

Вчитель.  Довгий час Пауль Целан був загадкою для своїх читачів: писав німецькою, народився в Україні, жив у Франції.

-         Хто ж він такий, цей митець, вже за життя проголошений класиком, який був нагороджений престижними літературними преміями.

-         Послухаймо ….., які підготували  літературний випуск теленовин «Життєвий і творчий шлях П.Целана» - випереджальне завдання

-         Всім подумати над проблемним запитанням

-         Чи можна Целана вважати українським поетом?

 

Вчитель:  поет, який так мріяв про свою домівку, повернувся до нас із забуття. До недавнього часу ми мало що знали про Целана, тільки з початку 90 років він прийшов у літературу.  Через долю поета прокотилась найжахливіша трагедія ХХ століття – Голокост, яку Целан сприйняв і як  особисту трагедію.

-  Що ж  означає Голокост?

Словникова робота, запис до зошитів.

Голокост – масове винищення євреїв фашистами протягом 1933 - 1945 р.р.

(Повідомлення  учнів . Історична довідка – випереджальне завдання)

 

1.У роки війни нацистами було створено 22 табори смерті. Найвідоміші і найстрашніші з них: Дахау, Бухенвальд , Освенцім, Равенсбрюк,  

 

2.Даха́у — один з перших нацистських концтаборів у південній Німеччині, був розташований в однойменному баварському селі на відстані 12 миль від Мюнхена і діяв з 20 березня 1933 року. У Дахау німці проводили так звані «медичні експерименти» над сотнями в'язнів. Між 1941 та 1942 було проведено близько 500 таких операцій над здоровими людьми. Експерименти з малярії примусово проводилися доктором Шиллінгом над бл. 1200 особами. Інші тести, проведені доктором Рашером, проводились для спостереження ефекту довгого занурювання людини в дуже холодну льодяну воду — більшість жертв помирало при температурі −26 °C. Всього, понад 200,000 в'язнів з понад 30 країн перебували в Дахау, з них близько третини — євреї. 29 квітня 1945 року табір Дахау був звільнений військами США.

 

3.Бухенвальд — нацистський концентраційний табір розташований за 6 миль від міста Ваймар. Він був заснований гітлерівцями влітку 1937 року та діяв 8 років. Щодня тут гинули тисячі людей: їх вбивали камінням, різками, топили в гною, кастрували, нівечили, морили голодом. Згідно з оцінками, близько 50 000 людей загинули в Бухенвальді — переважно євреї та політичні в’язні.

А своєрідним дивізом Бухенвальда став вислів Ціцерона, який «красувався» на головних воротах «Jedem das Seine» – «Кожному – своє».

 

4. Освенцім (Аушвіц)— нацистський концтабір, що існував з кінця травня 1940 до січня 1945 у м. Освенцімі (Польща). Створений за наказом Г.Гімлера від 24 квітня 1940. У концтаборі водночас утримувалося 180-250 тисяч в'язнів. Вїздні ворота у концтабір (на воротах напис нім. Arbeit macht frei — праця робить вільним)За деякими даними, в концтаборі було знищено бл. 3,5 млн. чол., з них 1,2 млн. євреїв. На території табору в 1947 році був створений музей, який включений до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

 

5. Жіночій концтабір (Равенсбрюк)   будувався, починаючи з листопада 1938 року, силами СС і в'язнів. Равенсбрюк був жіночим табором на тридцять тисяч осіб, але ближче до кінця війни тут містилося сорок п'ять тисяч в'язнів. В основному це були польки і росіяни, близько 15 відсотків єврейок. За всю історію табору через нього пройшли жінки 20 держав..

6. Саласпілс - табір смерті на території окупованої нацистами під час Другої світової війни Латвії і призначений для масового знищення людей. У ньому містилися радянські військовополонені, а також євреї з Франції, Чехії, Польщі і антифашисти з Німеччини. Найбільш сумну популярність цей табір отримав через окреме утримання дітей, яких потім почали використовувати для відбору крові для поранених німецьких солдатів. Щодня у кожної дитини забиралося до півлітра крові, внаслідок чого діти швидко гинули. За свідченнями свідків, в таборі було знищено більше 100 000 чоловік.

На гранітну плиту

Поклади свою цукерку ...

Він, як ти, дитиною був,

І, як ти, він їх любив.

Саласпілс його вбив,

Саласпілс ...

 

Вчитель: Давайте подивимось документальні кадри про ті страшні часи.

(Демонстрація кадрів відеофільму «Голокост» )

-         Що може відчувати людина, яка пройшла крізь це?

(біль, жах, страх, відчай, ненависть)

 

Вчитель: німецький філософ Т. Адорно писав, що «Писати вірші після Освенціма є варварством». Але Целан не був згідний з ним, написавши «Фугу смерті» не тільки після Освєнціма, але й про Освєнцім.

 

ІІІ. Аналіз поезії «Фуга смерті»

Вчитель: «Фуга смерті» - це літературний пам’ятник жертвам Голокосту . У німецькомовних країнах цей вірш входить до шкільних хрестоматій. І не лише як взірець новітньої поезії, а й як пересторога для людства. Пропоную послухати уривок твору рідною мовою поета.

1.    Читання вірша  «Фуга смерті»

-         Що ви відчули, коли слухали цей вірш?

-         Що привернуло вашу увагу при читанні? (несхожість із класичною формою  вірша, багато порівнянь, символів… )

2.Бесіда.

Вчитель. 

1.    Чому свій вірш Целан назвав  фугою? Що таке фуга?( словник)

(водночас розвивається декілька тем)

 

2.    Який основний принцип побудови вірша?

(В снові твору покладено антитезу: протиставлення «нас» і «одного чоловіка)

 

3.    Які уособлення ви побачили в даному творі?

«Ми» - євреї

«Один чоловік» - ворог, що приручає змій, собак і намагається підкорити людей.

 

4.    Яка позиція автора в даному творі?

Автор серед «нас» і передає почуття як людина, котра  теж копає собі могилу в повітрі – їй  немає місця на землі.

 

5.    Які теми розкрито у вірші?

- тема Освенціма;

- тема особистої та суспільної трагедії;

- тема кохання німецького ката до золотокосої Маргарити;

- тема рівноправності і рівноцінності німців і євреїв.

 

6.Як передається тема Голокосту у вірші?  - випереджальне завдання

Поет використовує з цією метою багату образність. Адже «чорне молоко світання», яке «ми п'ємо... уночі... вдень і зрання... п'ємо і п'ємо» — це дим із димаря крематорію, в якому «з Німеччини майстер» перетворює «євреїв своїх» на «змій» Але ці «змії», яких він «приручає» — це і є «смерть», і тому «ми копаєм могилу в повітрі». Та ніби «майстру» і цього було замало — він змушує «євреїв своїх» «співати» і «грати до танцю» ”євреїв своїх”. Смерть стає звільненням від знущання. “Чоловік з Німеччини” дарує могилу в повітрі.

Останній образ також багатозначний, адже, по-перше, закоханий чоловік, що «змій» «приручає», вихований на чудовій музиці славетних німецьких композиторів, по-друге, його закоханість потребує емоційного розвантаження, по-третє, так склалося, що серед музикантів завжди було багато евреїв, і по-четверте, загальновідомо, що в Освенцимі, та й в інших концтаборах, існували оркестри з числа в'язнів.

 

6.    Чому для символічного позначення німецької та єврейської культур поет обирає образи Маргарити та Суламіф?

Маргарита - улюблений жіночий образ німецької літератури, символ краси, жіночності, кохання. Маргарита є ремінісценцією з «Фауста» Гете

 

Суламіф - символ єврейської жінки, краси, культури. Із Біблії - кохана Соломона. Образ закоханої Суламіф оспівується у біблійній «Пісні над піснями»)

 

7.    Яка основна думка твору? ( трагедія Голокосту – не лише трагедія єврейського народу, а трагедія всього світу)

 

ІV. Закріплення матеріалу.

Вчитель. Друга світова війна стала глибоким потрясінням для європейської свідомості. Висока культура і нице варварство здавалось несумісним… « як, запитував швейцарський письменник М.Фріш, - люди, котрі насолоджувались музикою Баха  і Генделя, могли розстрілювати немовлят?»

 І у вірші «Фуга смерті» ми бачимо поєднання того, що ніяк не вкладається у   свідомість: високе і нице, добро і зло існує  в одній людині (німецький кат любить музику і Маргариту із золотою косою).

Щоб показати антигуманність і протиприродність війни, Целан використовує принцип контрастів.

-         Давайте знайдемо у тексті твору приклади цих контрастів, протиріч і заповнимо схему.

Самостійне створення таблиці - схеми

Протиріччя у творі "Фуга смерті"

 

Комендант- володар табору

Покірливі в’язні

жорстокість

гуманізм

Варварство

милосердя

звір

людина

Безсердечний вбивця

Романтичний закоханий

Попеляста коса Суламіф

Золотокоса Маргарита

садизм

сентименталізм

Німецька музика

єврейські музиканти

пам’ять

забуття

Смерть

життя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. Во́льфганг Бо́рхерт— німецький поет и письменник зазначав: «Ніколи не оповідай своїм дітям казок про священну війну, кажи правду, яка вона є, правду багрову, наче кров, наче спалахи гарматного вогню, наче зойки жаху.»

Дійсно, поезія мусить співати і про трагічне. І Целану це вдалося, написавши свою «Фугу смерті»

-         Як ще можна назвати цей твір по іншому? (підібрати синоніми, епітети до назви твору або самого твору.) (Додаток)

Вчитель. Целанівська «Фуга» здобула всесвітнє визнання. Вона стала емблемою Другої світової війни у поезії, так само як «Крик» Мунка – в образотворчому мистецтві.

(демонстрація картини «Крик»Мунка )

-         Як можна співвіднести цей твір живопису із «Фугою смерті»?

( відображено жах, страх, абсурдність, трагедію війни)

Можливо, це крик тих 18  мільйонів, що опинилися в концтаборах, з яких 12 мільйонів було знищено? Чи 6 мільйонів євреїв? Чи крик 195 тисяч ( з них 150 тисяч євреїв), знищених окупантами в Бабиному Яру?

 

Вчитель . Тема війни безмежна, але ми обмежені у своїх можливостях, і тому зупинилися лише на кількох творах, присвячених цій темі. Я думаю, що цього достатньо, аби у вас склалося уявлення про ті трагічні події та їх відображення у літературі.

-         Отже, вернімося до нашого інформаційного грона. Що ми запишемо у колонці «Целан про війну»?

( погляд на війну через колючий дріт концтаборів чи засудження фашистської ідеології, осуд війни)

-         Чи пам’ятаєте ви , хто з українських письменників, поетів писав про війну?

( дописати у гроно)

     -  Як бачимо, всіх письменників і поетів, які писали про війну об’єднує одна ціль: засудження війни і попередження людству

                Створення асоціативної парадигми -  малюнка.

 V.Дискусія.

-         Як ви вважаєте, чому більшість письменників негативно ставляться до війни?

-         Чи може мистецтво взагалі і література зокрема запобігти війні?  Чому?

-         Чи є взагалі якась можливість запобігти війнам у майбутньому?

-         Чи зобов’язані ми, люди ХХІ ст., пам’ятати про подвиг народів  у Другій світовій війні?

-         Що треба зробити особисто тобі, щоб не було війни?

-          Чи думали ви коли-небудь, що теж відповідаєте за те, що діється на нашій планеті?

(Звернення до епіграфу.)

Підсумкове  слово вчителя. 

  Звичайно, мистецтво не вирішить такої  глобальної проблеми  як запобігти війні, але мистецтво звертається до розуму, до душі особистості, інколи змушує нас замислитися і відчути біль за інших. Мистецтво застерігає і попереджає людей: не будьте байдужими.

В наш час багато людей егоїстів, думають тільки про себе і не бачать себе в масштабах країни, а тим більше планети. Провини за те, що відбувається навкруги, не відчуває майже ніхто. Саме така позиція людини і призводить до війн. Зло процвітає тому, що є безліч байдужих людей, які його не бачать, не хочуть бачити. Почуття вини приніс із війни Твардовський і Белль, Камю і Аполлінер, і Целан. Про єдність людей, про відповідальність кожного за те, що відбувається поряд, говорив і Дж. Донн – англійський поет 17 ст. ( звернення до епіграфу)

Таке ставлення до життя притаманне не кожному, а лише людям високого духовного рівня. Але чи кожен може нести відповідальність за все, що відбувається у світі? Чи це дано тільки обраним?  Звичайно, може кожен. Але цьому треба вчитися. Отже, давайте будемо вчитися бути людьми з великої літери.

    VІ. Оцінювання за урок.

   VІІ. Домашнє завдання (на вибір):

-         написати твір-мініатюру «Мої враження після прочитання Фуги смерті»

 

 

Категорія: Розробки уроків | Додав: Elena0834 (13.01.2015)
Переглядів: 1456 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]